Nov 11, 2012

2 Beradik yg Berbeza..

Aku tiba-tiba rasa nak tulis pasal anak-anak aku..perkara yang selalu jadi topik perbualan aku n asben..dua anak dengan karakter yg sgt kontras..

Si Abang masa lahir sangatla baik perangainya, dalam pantang tido aje kejenya..nak bagi susu pun kena kejut..Betapa syoknya aku malam2 boleh tido dengan tenang..Memang lngsung xde perangai suka menangis mngamuk tak tentu pasal..Even anak pertama dan takde pnglman,tapi aku mampu handle dgn baik....Tapi bila bab si adik ni stress sungguh, dalam pantang malam aje berjaga..sampaikan aku ni xcukup tdo n xcukup rehat..kalau just xtido xpe, tapi siap pakej suka menangis malam plak..kesian mak ekau nih!

Then si Abang ni jenis yg lembut hati, sangat mendengar kata dan agak takut pd aku n papa dia..sblum umur 2thn dh pndai letak baju kotor dalam bakul,ambik n jemur towel sendri..pas minum susu terus letak dalam sinki..lepas main kemas mainan..tapi sampai turn adik dia, semua MALAS..banyak malas dari rajin kalau suh buat pape..At last abgla yg tolong buatkan..

Bab bercakap plak abg dia before umr 2thn dh pndai buat ayat..Vocabulary dh banyak..dah bleh sebut semua benda-benda flash card yang aku belikan..dah pandai menyanyi..1,2,3...10....dah boleh berborak-borak pun...tapi si adik ni bukan sahaja nak buat ayat,vocab pun bleh kira berapa dia bleh sebut..yg biasa aku dengar dia bleh sebut " xnak, air, nenen,ekot(biskut),andi(mandi),ama-apa-abg,asyik(nasi),car...

Dari segi toys plak si abg dlu suka mainan yg interaktif, yg ada bunyi2, bola,yg bleh tekan2, yg bleh ketuk2..Si adik plak sangat suka car, belilah toys ape pn yg dia main hanya car...lalu tmpt jual mainan car yg dia tgok,benda lain smua dia xminat..adalah jiwa kejantanan dia kat situ..dapat kereta sebijik bleh buat dia leka,meniarap smbil dok tolak2 car dia..tempat favorite dia adalah meja tv, itulah litar kereta dia gamaknya...

Dari segi perangai Si Abang jenis lembut, marah sikit merajuk,marah banyak menangis..Jiwa sgtlah perempuan..tapi si adik kita marah dia bleh senyum, then kdg2 dtg peluk kita..mmg jiwanya kental..kdg2 kita pn dimarahnya, especially bila suruh dia makan..(garang tu ikot papa dia kot,hehe)...

Dua anak dengan dua sikap yang berbeza..Perbezaan itu bukan perkara buruk sebenarnya,tetapi adalah satu kebaikan..kerana bila adik nak sumting abg akan mngalah..disebabkan sorg panas sorg sejuk takde pergaduhan adik beradik dalam rumah aku ni..

Aku slalu ajar abg mengalah dengan alasan adik masih kecik lagi..Bila dia dh besar n cerdik dia takkan buat mcm tu lg..Alhamdulillah si Abang faham..tapi kalau adik berlebih-lebihan aku ajar jugak si adik tu..Biar dia tahu hormat abg skit dan kena bertolak ansur jugak..

Aku dengar banyak pengalaman orang yang anak ke-2 mereka pun agak lambat bercakap berbanding yang 1st...so aku xdela risau sangat..sekarang ni Si Adik suka sgt menyanyi, yg aku sgt xpasti versi lagu dia tu versi Perancis ke versi German..hahaha..

Aku pernah baca pasal psikologi kanak-kanak,, kita sebagai parent kena adil..jangan tiap masa suruh si abang mengalah pada adik, kerana tu boleh buatkan si adik rasa besar kepala dan sentiasa rasa betul...kita perlu terangkan kesalahan mereka dan tunjuk cara yang betul..

Setiap anak ada kekurangan dan kelebihan masing-masing, begitu juga ibu bapa..Apa-pun anak-anak adalah anugerah terindah dalam hidup aku..Sungguh besar NIKMAT yang Allah kurniakan....


No comments:

Post a Comment